Geluidstechniek in de praktijk



Hoe kan ik jou het beste van dienst zijn? Om hierop een goed antwoord te kunnen geven, kun je hier lezen hoe ik normaalgesproken te werk ga:


Kennismaking
In eerste instantie wil ik graag met jou kennismaken, zodat we iets meer van elkaar afweten. Wat zijn je wensen op het gebied van de geluidstechniek en hoe kan ik deze wensen voor jou uit laten komen? In een informeel gesprek, onder het genot van een kop koffie, thee of fris, gaan wij het hier over hebben. Het is goed om te weten wat de mogelijkheden zijn die ik jou kan bieden. De beste manier om een overzicht te krijgen van jouw wensen is d.m.v. het opstellen van een zgn. Technical rider.

Technical rider
Een technical rider is een soort van plattegrond, die aangeeft welke apparatuur jij of jouw band gebruikt of nodig heeft tijdens een uitvoering of optreden. Hierbij hebben we het over bijvoorbeeld microfoons, gitaren, keyboards, drums enz. noem maar op. Door deze letterlijk op een stuk papier te tekenen, krijgen we een goed beeld van wat er nodig is. Ook is het voor jou en mij dan duidelijk wat er gevraagd wordt. Natuurlijk kan er altijd geschaaft en gewijzigd worden aan de technical rider, totdat alles wat nodig is er op staat. Op deze manier kun je evt. al een keuze maken uit één van de Mixpakketten, die ik jou kan bieden.
Wanneer de technical rider klaar is, maken we een afspraak om evt. eens bij een repetitie te komen kijken. Hierdoor krijg ik een goed beeld van jouw band, uitvoering enz.

Draaiboek
Verstandig is het om een draaiboek te maken van de uitvoering. Dit kan heel simpel zijn, bijvoorbeeld alleen een lijst van de gezongen liedjes, of een letterlijk draaiboek waarin iedere zin genoemd wordt. Bij bijvoorbeeld een musical kan ik dan zien wanneer er bijvoorbeeld muziek gestart moet worden.

Het optreden
Tijdens het optreden is het belangrijk om goed voor de dag te komen. Om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen zijn er enkele zaken die moeten gebeuren, voordat de uiteindelijke uitvoering kan beginnen:

-Het opbouwen van de installatie
Hierbij hebben we het over het plaatsen van de speakers en de mixers, het plaatsen van de microfoons en de instrumenten enz. Normaalgesproken bouwt iedere muzikant zijn eigen instrumentarium op. De speakers, mixer(s) e.d. worden door mij opgezet.

-Het aansluiten van de apparatuur en een zgn. linecheck
Nu wordt volgens de technical rider alle apparatuur aangesloten op de mixer(s). Apparatuur wordt pas ingeschakeld nadat alles is aangesloten. Wanneer alles is aangesloten, volgt de linecheck. Dit is niets anders dan kijken of alle signalen bij de mixer binnenkomen. Werkt alles naar behoren, dan kunnen we naar de volgende stap:

-De soundcheck
Dit is een belangrijke stap in de voorbereiding. Tijdens de soundcheck wordt het geluid zo goed mogelijk ingesteld naar jouw wensen, zodat er een mooi gebalanceerd geheel ontstaat. Tijdens de soundcheck zal ik jou vragen enkele stukken te zingen of te spelen en zal ik ook af en toe testmuziek afdraaien. Iedere muzikant zal individueel "aan de beurt" komen. Hou er rekening mee, dat een lege zaal anders klinkt dan een volle.

-De monitoring
Deze fase is net zo belangrijk als de soundcheck zelf. Iedere muzikant wil zich zelf graag goed kunnen horen. Daarom maken we gebruik van zgn. floormonitors. Ik kan voor jou een individuele monitormix maken die verschilt van de zaalmix, toegespitst op jouw wensen.

-Het "uitfluiten"van de zaal en monitoring
Deze stap wordt helemaal op het einde gedaan. Het beste is het dat er dan niemand meer in de zaal is, buiten de geluidstechnici natuurlijk. Tijdens het uitfluiten zoek ik de grens op van wat er mogelijk is voordat "de boel" gaat rondzingen. Hierop worden er dan bepaalde instellingen gedaan op de mixer(s) om rondzingen te voorkomen. Tijdens het uitfluiten wordt er ook zgn. "roomcorrectie" toegepast. Hierbij laat ik enkele seconden een hard ruisend geluid uit de speakers komen. Dus schrik niet. Hiermee wordt het geluid optimaal op de ruimte afgesteld.

-The show begins!
De show kan nu beginnen! De zaaldeuren kunnen open en het publiek mag plaatsnemen in de zaal. De spanning stijgt! Schrik niet als het lijkt dat het geluid nu ineens anders klinkt. Een volle zaal absorbeert veel geluid. Tijdens het eerste lied, aan het begin van de show, zal ik nog enkele aanpassingen doen aan het geluid, vanwege deze volle zaal.

Na afloop
Nadat de staande ovatie ontvangen is, is het belangrijk dat eerst alles uitgeschakeld wordt, voordat kabels e.d. losgemaakt worden. In de praktijk zal er niet zo gauw iets kapot gaan, wanneer er een kabel losgemaakt wordt als er nog iets aan staat, maar voorkomen is beter dan genezen.

Hopelijk heb jij een topconcert gehad met een topgeluid!

Benodigde tijd
Een goed geluid is alleen mogelijk, wanneer er tijd gestoken wordt in de voorbereiding. De bovenstaande stappen zijn dan ook erg belangrijk. In de praktijk kost een goede opbouw met soundcheck e.d. meer tijd dan het concert of de uitvoering zelf. Dit ligt natuurlijk ook aan de soort uitvoering waarvoor het geluid nodig is. Een korte presentatie zal minder voorbereiding vergen dan een 2 uur durende musical. Hou rekening met een opbouw -en soundchecktijd van minimaal 2 uur. Hou er ook rekening mee, dat de voorbereidende fase ruim voordat de uitvoering begint afgerond is. Op zijn laatst een half uur voor de uitvoering komen de meeste bezoekers al in de zaal en dan kan er niets meer gedaan worden, tot aan het concert.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!